Kunstaankopen, kunstbehoud, monografieën, exposities
Frans & Kapma Foundation
Broodschilderessen en penseelprinsessen
Onder deze titel doet kunsthistorica drs. Hanna Klarenbeek met veel passie wetenschappelijk onderzoek naar de vrouwelijke kunstenaars uit de 19de eeuw. Waren het allemaal vrouwen van wie hun (welgestelde) echtgenoten zorgden voor brood op de plank? Mochten vrouwen toen al wel een 'professionele carrière' in de kunst nastreven of was schilderen pure liefhebberij of slechts onderdeel van een goede opvoeding?

Museum Mesdag, het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie (RKD) en Paleis Het Loo willen via uitgebreid kunsthistorisch onderzoek de vrouwelijke kunstenaars, die tussen 1800 en 1913 actief waren, onder de aandacht brengen van een groot publiek. Mevrouw Klarenbeek, verbonden aan het RKD, is in talloze archieven gedoken en ontdekte onder meer dat kunstenaressen, naarmate de eeuw vorderde, steeds meer vrijheid kregen om hun talenten te ontplooien. Zo openden de kunstacademies vanaf circa 1850 hun poorten voor vrouwen, kunstenaressen gingen hun werk vaker exposeren, werden serieus besproken door kunstcritici en zij werden toegelaten tot kunstenaarsverenigingen. Opvallend is wel, dat na hun overlijden veel schilderessen zijn 'vergeten'.

Hanna Klarenbeek, die inmiddels van zo’n 1100 kunstenaressen uit de 19de eeuw documentatie, brieven en werken heeft gevonden, hoopt aan de Rijksuniversiteit van Utrecht te promoveren op haar onderzoek. Vervolgens willen Museum Mesdag en Paleis Het Loo in het voorjaar van 2012 een simultaantentoonstelling over de 'Broodschilderessen en Penseelprinsessen' organiseren, waarbij Hanna Klarenbeek als gastconservator optreedt.



Onlangs was zij bij ons om werken van Anna Kerling, Suze Robertson en Lucie Wittig-Keijser uit de FRANS & KAPMA COLLECTIE te bekijken en te fotograferen; ze zou graag onze aquarel van Anna Kerling in de tentoonstelling op willen nemen. In een amper te stuiten woordenstroom geeft ze veel interessante informatie en vertelt kunsthistorische anekdotes. Zo was het lange tijd onkies en verzette ook de Amsterdamse Academie voor Beeldende Kunst zich fel tegen het toelaten van vrouwen bij schildersessies met naaktmodellen. We kijken met veel belangstelling uit naar haar proefschrift en de tentoonstellingen.