Kunstaankopen, kunstbehoud, monografieën, exposities
Frans & Kapma Foundation
’t MAS, slechts een boogscheut ver

In veel opzichten is in het MAS (kosten 56 miljoen euro) de toekomstvisie op musea werkelijkheid geworden. Zo zijn in dit tien verdiepingen tellende gebouw drie bestaande musea gestapeld en geïntegreerd, waardoor de verschillende tentoonstellingen bruisen van afwisseling. Mede door toepassing van multimediale technieken is een nieuwe, interactieve belevingswereld ontstaan, die informatie koppelt aan entertainment en zo verrassend inhaakt op de wensen van museumbezoekers van alle leeftijden. Op het ene moment waan je je in een bootje dat door de havens vaart en waarbij de klotsende golfslag een sterke maag vereist, het andere voert je in 'onderaards' duister naar de mummies van de oude Egyptenaren of laat je luisteren naar in sappig Vlaams vertelde anekdotes. Overal is het statische eenrichtingsverkeer van kijken naar objecten, zoals eeuwen gebruikelijk in musea, doorbroken. Zo worden bezoekers op verschillende etages uitgenodigd om boodschappen achter te laten: via flessenpost, op briefjes hangend aan het plafond of op grote 'schoolborden'.



Wij waren er op een zondag, ruim een week na de opening en dat hebben we geweten. Het duurde 20 minuten voordat we een kaartje hadden bemachtigd, zo lang waren de rijen voor de kassa. Echter, hoewel je in de entreehal over de koppen kon lopen, op het 15.000 vierkante meter grote vloeroppervlak verspreidden de duizenden bezoekers zich snel. Helaas was toegang tot de tijdelijke expositie niet meer mogelijk vanwege de drukte, maar er bleef meer dan genoeg over om te zien, zoals de thema-exposities rond machtsvertoon, leven en dood, wereldstad en wereldhaven. Trouwens, we komen terug, want het totaal omvat meer dan je in een paar uurtjes kunt bevatten. We willen nog details ontdekken, meer zien, horen en ervaren.

Een opmerkelijk onderdeel van het gebouw is de verticale, vrij toegankelijke 'boulevard', die de tien verdiepingen via roltrappen met elkaar verbindt. Hier worden creatieve uitingen rond het thema 'Over de grenzen heen' van 80 jongeren getoond. Elke etage biedt door het zes meter hoge, gegolfde glas een spectaculair uitzicht op de stad, de stroom of de haven met op de bovenste verdieping, op 62 meter boven de aarde, de apotheose als zich het volledige panorama van 360 graden ontvouwt. Werp vooral ook een blik op het museumplein met de immense mozaïek 'Dead Skull' van de Belgische kunstenaar Luc Tuymans. Tussentijds word je nog geconfronteerd met bijzondere 'gimmicks', zoals de 3185 handjes – symbool voor evenveel bijdragen - die op de gevels zijn aangebracht en de duizenden medaillons in wanden, vloeren en plafonds, die in de museumwinkel onder meer in chocola te koop zijn.



Door het MAS heeft dit tot voor kort verloederde Antwerpse havengebied een geweldige impuls gekregen: de wijk telt nu prachtig gerenoveerde havengebouwen, restaurantjes, wooncomplexen en een jachthaven. Ook om die reden is het MAS een interessant voorbeeld. Via innoverend tentoongestelde objecten afkomstig uit het Etnografisch Museum, het Nationaal Scheepvaartmuseum en het Volkskundemuseum, aangevuld met een deel van de Collectie Vleeshuis en tal van bruiklenen kun je hier tegelijkertijd leren en genieten van een rijk verleden. Gewoon gaan kijken; Antwerpen ligt maar een boogscheut ver.

Kijk ook op: www.mas.be