Kunstaankopen, kunstbehoud, monografieën, exposities
Frans & Kapma Foundation

Galerij

Er is zoveel geweldige kunst! Kunst die gedachten laat dwalen, emoties oproept en
nieuwsgierig maakt naar de verhalen erachter.
Een kleine impressie van kunst die ons raakt!

Maak kennis met de kunstenaars, vertegenwoordigd in de FRANS & KAPMA COLLECTIE.

37. Johan Kiesewetter
38. Douwe Elias
39. Branko Lavaleije
40. Evert Musch
41. David Oyens
42. Joost Doornik
43. Ferdinand Boersma
44. Kees van Bohemen
45. Hilda Blom
46. Irène Battaille
47. Jan te Wierik
48. Harm Kamerlingh Onnes


'Visafslag op het strand'
Olieverf op doek, 26,4 x 48 cm
Gesigneerd: l.o. 'g.l.kiers'
George Lourens Kiers (1838-1916)

Dat George Lourens Kiers uit een echt schildersnest komt, valt niet te betwisten. Het kan niet anders of hij heeft verfspatten in zijn genen en terpentijndruppels in zijn bloed. . . Ga maar na: zijn vader Petrus Kiers (1806-1875), zijn moeder Elisabeth Alida Kiers-Haanen (1809-1845) en zijn zus Catharina Isabelle Kiers (1839-1930) waren kunstschilder. Zijn grootvader van moederskant, Casparis Haanen (1778-1845) was behalve kunstschilder ook restaurateur en kunsthandelaar, en leerde de fijne kneepjes van het schildersvak aan zijn vier kinderen. Thuis bij de familie Kiers rook het naar verf en je kunt je voorstellen dat er geen dag voorbij ging of er werd over schildertechniek en collega-kunstschilders gesproken.

Volgens de Provinciale en Drentsche Courant exposeren vader en zoon in 1862 samen in Groningen. In dezelfde krant staat een advertentie waarin George Lourens een verloting van een tweetal schilderijen van hem aankondigt, 'in afwachting van nadere approbatie', tegen een gulden per lot. Ook schilderijen van zijn vader (waaronder 'moeder en kind bij kaarslicht') worden via een speciale commissie, die schilderijen aankoopt, verloot.

George Lourens Kiers, die vooral bekend is geworden als schilder van zee- en riviergezichten met schepen, is in Amsterdam geboren en krijgt les van de zeeschilder Louis Meijer (1809-1866). Na verhuizingen naar Den Haag en terug naar Amsterdam trekt hij in 1858 met zijn ouders naar Assen, waar hij tien jaar woont om daarna weer naar Amsterdam te gaan, waar hij lid wordt van de vereniging Arti et Amicitiae. Hij wordt zowel besproken in 'Schilders van Amsterdam' (2000) als in 'Schilders van Drenthe' (2003). Het Drents Museum heeft enkele schilderijen van hem, het Stadsarchief van Amsterdam bezit een achttal van zijn werken en ook het Frans Hals Museum in Haarlem en het Rijksprentenkabinet in Amsterdam bezitten werk van hem.

'Visafslag op het strand' (in het Vlaams 'vismijn') laat zien hoe in de negentiende eeuw de door bomschuiten aangevoerde vis op het strand wordt geveild. Scheveningse (of Katwijkse?) vissersvrouwen hebben grote manden naast zich staan met de bedoeling die met verse vis te vullen en deze vervolgens in de stad te verkopen. Bijzonder fraai heeft Kiers op dit schilderij een nooit terug kerend stukje geschiedenis vastgelegd.