Kunstaankopen, kunstbehoud, monografieën, exposities
Frans & Kapma Foundation

Galerij

Er is zoveel geweldige kunst! Kunst die gedachten laat dwalen, emoties oproept en
nieuwsgierig maakt naar de verhalen erachter.
Een kleine impressie van kunst die ons raakt!

Maak kennis met de kunstenaars, vertegenwoordigd in de FRANS & KAPMA COLLECTIE.

37. Johan Kiesewetter
38. Douwe Elias
39. Branko Lavaleije
40. Evert Musch
41. David Oyens
42. Joost Doornik
43. Ferdinand Boersma
44. Kees van Bohemen
45. Hilda Blom
46. Irène Battaille
47. Jan te Wierik
48. Harm Kamerlingh Onnes


'Koester de aarde' , 1975
Olieverf op doek, 80 x 60 cm,
Gesigneerd: r.o. 'robert terwindt 1975'
Robert Terwindt (1940)

Wat een oerkracht spreekt er uit dit werk, maar . . . tegelijkertijd drukt het tederheid en hulpeloosheid uit. Die discrepantie, die tweespalt in de menselijke geest heeft de kunstenaar zo treffend verbeeld, dat je er niet los van komt. We zien een bedreigde aarde, die omarmd en beschermd wordt. De boodschap, denken we, is: wees zuinig op haar, koester haar.
Terwindt beweegt zich in zijn schilderkunst op het snijvlak van figuratie en abstractie. Daarover zei hij ooit: 'Mijn schilderkunst is een poging een taal te vinden die leesbaar is, dus met realistische symbolen en elementen, maar ook een taal waarin ik mij emotioneel kan uitdrukken, en daarvoor biedt abstractie mij de beste mogelijkheid.'

Opgeleid is Robert Maximilien Marie Terwindt aan de Academie voor Beeldende en Bouwende Kunsten in Tilburg (1958-1962), waar hij les krijgt van onder meer Nico Molenkamp, Gerard Princée en Bob Buys. Hij maakt talloze studiereizen: naar Parijs, Berlijn, Florence, Portugal en Egypte, zo vermeldt de kunstenaarsencyclopedie Jacobs (1993). In binnen- en buitenland exposeert hij en ontvangt hij prijzen. Op 12 mei 2006 wordt hij benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. De Koninklijke onderscheiding wordt hem in museum Het Valkhof uitgereikt door de burgemeester van Nijmegen met onder meer de woorden: 'Het werk van Robert Terwindt behoort tot de Nederlandse top op het gebied van de temporaine kunst en geniet zowel nationaal als internationaal grote bekendheid (…). Hij is een bevlogen kunstenaar, die altijd als solist heeft gewerkt.'

Kunstbeeld (10/97) noemt Terwindt een schilder van thema's. De recensent van het kunstblad herinnert zich met name de erotische thema's: 'De vrouwen zaten of lagen nooit stil, zij bedreven meer sporten dan goed voor hen was en voor de partij die haar belaagde of door haar werd belaagd was het ook niet altijd een pleziertje (...). Liefde en lust waren troef en ook wel eens eten en drinken. Want ook dat was een thema (…). Terwindts zijn goed om in huis te hebben.' Met dat laatste zijn we het roerend eens, zeker waar het dit schilderij betreft. Het heeft letterlijk grote aantrekkingskracht: je kunt het niet passeren zonder er naar te kijken.